Aeroportul din Constanța, care ar trebuie să atragă turiști români și străini în lunile de vară, se laudă cu puțin mai mult de 100.000 de pasageri într-un an. Asta în timp ce un aeroport similar din Bulgaria atinge acest număr în mai puțin de o lună.
„S.N. Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța S.A. a încheiat activitatea din 2017 înregistrând rezultate superioare față de anul 2016. În aceste condiții, societatea a înregistrat în perioada ianuarie – decembrie 2017 un trafic total, comercial și necomercial, de 135.742 de pasageri, în creștere cu 18% față de anul 2016”, arată datele oficiale prezentate la începutul acestui an de reprezentanții societății.
Alte aeroporturi similare, aflate în orașe de dimensiunile Constanței, ating această cifră în mai puțin de o lună. De exemplu, aeroportul din Burgas, un oraș similar, din toate punctele de vedere, Constanței, are un aeroport care se așteaptă ca până la sfârșitul acestui an, să atingă un trafic de pasageri de 3 milioane de pasageri.
Sutele de mii dintre pasagerii care ajung pe aeroportul bulgăresc sunt străini, fiind asigurate curse regulate, zilnice, în Rusia, Germania, Marea Britanie și Polonia. Numai anul acesta, opt companii aeriene – Ryanair, Aeroflot, Dart Airlines, Ryanair Sun, Blue Bird Airways, SкyEurope Airlines Hungary, Lufthansa și El Al Israel Airlines Ltd – au început să opereze pe aeroportul bulgăresc, cu 14 noi destinații, în Germania, Italia, Ucraina, Olanda, Polonia, Franța, Suedia, Finlanda, Liban, și Iran.
La noi, potrivit datelor statistice pentru anul trecut, 127.635 de pasageri au tranzitat aeroportul constănțean, rezultați din curse făcute în regim regulat, charter și aviație generală. Reprezentanții aeroportului se laudă că 2017 a fost al treilea an consecutiv în care traficul comercial de pasageri crește cu peste 25 de procente, o creștere similară fiind așteptată și pentru acest an.
Deci de cel puțin 10-20 ori mai mulți pasageri merg în orașul bulgăresc, aflat la o distanță de nici 300 kilometri. Raportul fiind mult mai mare în ceea ce privește numărul de turiști străini care tranzitează cele două aeroporturi, pentru că pe aeroportul de pe malul românesc al Mării Negre ajung, în general, „navetiști” – adică românii care lucrează sau locuiesc temporar în străinătate și vin frecvent acasă, cursele principale fiind către orașe din țări ce găzduiesc comunități mari de români – Londra, Roma ori Milano, la care se adaugă Istanbul, Paris și Bruxelles. Plus destinațiile interne – Timișoara, Cluj Napoca, Satu Mare sau Oradea.
Constanța și Oradea sunt despărțite pe șosea, în funcție de ruta rutieră aleasă, de cel puțin 830 de kilometri, o distanță ce poate fi acoperită cu mașina în peste 10 ore și jumătate. Și asta în condiții optime de trafic, fără ca turistul-șofer care vrea să meargă pe litoral, la mare, să aibă parte de căruțe, turme de oi, ambuteiaje, blocaje provocate de accidente rutiere, lucrări la carosabil executate – cum altfel? – în lunile cu trafic de vârf și alte astfel de „ghinioane” inerente pe șoselele din România.
Sau puțin mai mult de o oră, dacă turistul renunță la mașină și alege avionul. O cursă aeriană scurtă, e adevărat, dar problemele apar după sosirea pe litoral. În principal, legăturile care duc turistul de la aeroport în Constanța, iar apoi în stațiuni. De la aeroport până la Constanța sunt aproximativ 35 de km, un drum pentru care, ca timp, turistul din Oradea sau de oriunde poate pierde mai mult decât zborul până pe litoralul românesc. Pentru că aici nu există o linie directă de călători care să ducă turistul în Constanța sau în stațiuni. Există microbuze ale transportatorilor privați, care leagă municipiul reședință de celelalte localități ale județului. Astfel, turistul trebuie să aștepte să treacă, practic, „rata” (cum numesc oamenii la țară autobuzul care îi duce la oraș) și să-și urce bagajele într-un microbuz de cele mai multe ori aglomerat și apoi să ajungă în Gara Constanța. De unde trebuie să apeleze, din nou, la transportatori privați, pentru că nu există curse ale statului spre stațiunile din sudul litoralului. Sau spre Delta Dunării…
O astfel de o călătorie, cu un microbuz privat, costă aproximativ 30 de lei, pentru Mamaia și 80 de lei în sudul litoralului. Cam cât de la Aeroportul Otopeni până la Constanța… Ar mai fi varianta taximetrelor. Numai că în aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu nu există taximetre, astfel că acestea trebuie să fie comandate. Deci cel puțin 30, 40 de minute de așteptare ca acestea să vină de la Constanța. Și cel puțin 100 de lei, tarif, ca turistul să ajungă în cea mai apropiată stațiune, Mamaia. Cam cât biletul de avion de la Oradea, dacă e luat din timp
Deci una dintre probleme ar putea să fie legată de infrastructură, de faptul că nu a gândit nimeni un plan unitar, care să faciliteze folosirea aeroportului. O altă problemă ar putea fi litoralul românesc, în întregul lui, cu tot ceea ce înseamnă agenți economici, administrare plaje etc.
O nemulțumire pe care și-a exprimat-o, în urmă cu câteva săptămâni, inclusiv directorul Tarom, Werner Wolff. Aflat la Mihail Kogălniceanu, unde s-a întâlnit cu conducerea aeroportul constănțean, dar și cu reprezentanți ai unor asociații de turism și organizații patronale, în care urma să anunțe noi curse ce ar putea fi operate de companie pe litoralul românesc, acesta a criticat tocmai starea stațiunilor. „Avem porțiuni de plajă care nu sunt aranjate și nu sunt pregătite pentru turiști. Și dacă vrem să fim deschiși la turiștii care vin din străinătate spre România, trebuie să fim unitari peste tot. (…) Poate ar trebui să fim mai coerenți, mai unificați cu toții la ceea ce înseamnă calitatea serviciilor și a plajei, dar și posibilitatea turistului de a se simți bine”, a explicat Werner Wolff.
El a menționat că de anul viitor, este posibil ca Tarom să deschidă o serie de zboruri de pe aeroportul Mihail Kogălniceanu, dar a cerut și implicarea agențiilor de turism.
În mai 2018, Tarom și Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu anunțau, într-o conferință de presă, că, începând din 1 iulie, compania va începe operarea rutei Constanța – Chișinău, cu minim trei frecvente săptămânale pe perioada verii. O lună mai târziu, însă, fără nicio explicație, doar prin intermediul unui comunicat, se anunța că „ruta Constanța – Chișinău – Constanța, programată să înceapă la 1 iulie 2018, a fost anulată pentru moment de către operatorul aerian Tarom”.
În prezent, aici operează o singură cursă Tarom, internă, cu destinația Satu Mare, cu o frecvență de două ori pe săptămână.
Pentru sezonul estival 2018 companiile aeriene – Turkish Airlines, Blue Air, Wizzair și Tarom, asigură curse regulate de pe aeroportul constănțean către Istanbul și Londra – 4 frecvențe/ săptămână), Paris – 2 frecvențe/ săptămână, Milano – 2 frecvențe/ săptămână și Bruxelles – 1 frecvență/ săptămână, respectiv Cluj-Napoca – 3 frecvențe/ săptămână, Oradea – 2 frecvențe/ săptămână, Timișoara – 3 frecvențe/ săptămână și Satu Mare – 2 frecvențe/ săptămână. Totodată, compania aeriană națională a Estoniei, Nordica, a lansat în această vară zboruri directe pe ruta Tallinn – Constanța – Tallinn, cu 2 frecvențe/săptămână.